קידום אתרים – לא כל אחד יכול

בזמן האחרון נראה שכמעט לא עובר יום מבלי שקמה עוד חברה לקידום אתרים שמבטיחה ללקוחות הרים וגבהות : אלפי כניסות בכל חודש, הופעה בעמוד הראשון על כל ביטויי המפתח המרכזיים, זינוק במהירות עד לשמיים ובעצם מה לא.

לפני הכול חשוב להסביר שכן, קידום אתרים היא עדיין אחת הדרכים הכי אפקטיביות להקפיץ את המכירות בעסק שלכם : לא חסרות דוגמאות לאתרים מרהיבים חיצונית שהתוכן שלהם היה דל או שהתוכן שלהם היה דווקא מצוין, אבל מכיוון ששום אתר אחר לא קישר אליהם, הם לא קיבלו קרדיט בגוגל ונדחקו לשוליים. לעומת זאת, לאחר בניית קישורים לאותם אתרים וסידור נכון יותר של מבנה האתר, אתרים אלו קיבלו עשרות ואפילו מאות מבקרים חדשים בכל יום רק ממנועי חיפוש (לא כולל רשתות חברתיות, הודעות דואר אלקטרוני וקמפיינים ממומנים).

 עם זאת, הדברים אינם כה פשוטים ולקידום אתרים יש מספר אספקטים שחשוב להכיר לפני שפונים אל חברה לקידום אתרים :

פרדוקס העמוד הראשון : האם כל האתרים יכולים להיות מקודמים כל הזמן?

בהנחה שבכל תחום יש לפחות 20-30 מתחרים חזקים לכל הפחות עם תקציבים גדולים יחסית, אבל רק עשרה מקומות בעמוד הראשון, ברור שעשרות חברות שונות לא יכולות להבטיח לכל הלקוחות האלו בדיוק את אותם המקומות. בפועל מה שקורה לרוב הוא שמרבית האתרים שמקודמים על ידי חברות מקצועית מדורגים על חלק קטן ממילות המפתח התחרותיות ביותר במיקומים גבוהים או גבוהים מאוד, אבל מפצות על כך בדירוגים על מילות מפתח משניות המורכבים מהרבה מילים (ביטויי זנב ארוך). חלק קטן מאוד מן האתרים מדורגים על הרבה מאוד מילות מפתח במקומות גבוהים, במיוחד אם מדובר באתרים וותיקים שקיבלו הפניות מאתרים וותיקים גם כן (כלומר, לפעמיים לא מדובר בעצם בעבודה של חברת הקידום אלא בעבודת שיווק עצמי או עבודה של חברת קידום קודמת).

בהקשר הזה, יש מספר תמרורי אזהרה שיש לשים לב אליהם לפני שמחליטים לשכור את שירותיה של חברת קידום אתרים :

  • האם החברה מבטיחה תוצאות טובות במיוחד תוך פרק זמן קצר?
  • האם החברה מוכנה להתחייב על מספר שעות מסוים (סדר גודל)?
  • אם כן – האם המחיר הנדרש פרופורציונאלי למספר שעות העבודה האלו?
  • האם החברה מספקת דוחות חודשיים על שינויים במיקומים ועל התנועה שנכנסת לאתר?
  • האם לחברה יש תיק עבודות פתוח, או שהיא עובדת רק עם "לקוחות חסויים"?
  • האם החברה עוסקת בעיקר בקידום אתרים, או שמדובר בחברת בניית אתרים שעושה גם קידום אתרים "על הדרך"?
  • האם החברה מוכנה לפגישה פרונטאלית, האם יש לה משרד בו מועסקים מספר עובדים, או שמדובר בעצם באדם אחד שעובד מהבית?

אם התשובה לאחת או יותר מן השאלות הללו מעוררת חשד, מוטב להתרחק מן החברה הזו.

מדוע חשוב שחברת קידום האתרים תעקוב אחר האתר שלכם ולא רק הדירוגים?

מפתיע לחשוב על זה, אבל המציאות של היום מראה שגם דירוגים גבוהים על מילות מפתח לא מבטיחה בהכרח הרבה פניות לעסק (או המרות לצורך העניין) והסיבה היא שהזרמת תנועה מגוגל לאתר היא רק חלק מהתפקיד המסורתי של חברת קידום האתרים. התפקיד הנוסף שלה הוא לנתח את אותה התנועה ולראות האם היא ממירה.

 ניקח דוגמה פשוטה יחסית של אתר עורך דין לענייני ירושה שהוא תחום בעל נפח חיפוש צר יחסית (כלומר, יש יחסית מעט חיפושים לכל מילת מפתח). חברת הקידום של עורך הדין מוצאת מילת מפתח נהדרת "רשם הצוואות" – 390 חיפושים בחודש… הבעיה? סביר להניח ש – 90% ממי שמקליד את השאילתא הזו בגוגל מחפש בכלל אתרי ממשל (ויש לא פחות משלושה אתרים כאלו), ולכן גם אם החברה תשרוף זמן ומשאבים רבים ותגיע למקום המיוחל, התועלת לבעל האתר תהיה אפסית במקרה הטוב.

דוגמה אחרת : הבחירה במילות המפתח היא מצוינת, אבל הדפים המקושרים למילים האלו הם עמודים משעממים בלי הרבה טקסט והגולש הממוצע פשוט לא מתרשם מספיק כדי להמשיך הלאה בתוך האתר או ליצור קשר עם בעל האתר. במקרים אחרים אין התאמה בין מילת המפתח לבין תוכן הדף מכיוון שהתוכן של העמודים השתנה בינתיים. בכל המקרים האלו נראה שיש הרבה לחיצות על התוצאות בגוגל, אבל לא הרבה לקוחות חדשים (המרות).

מוסר השכל

למרות שהרבה מאוד חברות קידום אוהבות להבליט את הפן הטכני של קידום אתרים ואת היכולת לפצח את האלגוריתם של גוגל (פעולה כמעט בלתי אפשרית בהתחשב בכך שיש באלגוריתם בערך 500 שינויים כל שנה), קידום אתרים היא ממש לא רק עבודה טכנית, אלא זו עבודה שדורשת גם הגדלת ראש וחשיבה יצירתית, ולא פחות חשוב, שיתוף פעולה מצד בעל העסק עצמו.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *